Utdrag av en artikkel publisert i det danske Erhvervsbladet. Av Annette Sand, mandag den 21. april 2008. Sjefinstruktør Poul-Henrik Bergmann fra LADEGAARD A/S medvirker.

 

Slik gir du et godt inntrykk

Alle du møter er en venn. Forsøk å ligne på dem du snakker med. Her er fem gode råd.

Smil, du blir filmet – og så er den i boks. Nei, det skal mer til hvis du vil være sikker på å gi et godt førsteinntrykk når du møter nye kunder og samarbeidspartnere. Det krever forarbeid og research for å finne ut av hvem de egentlig er, hvordan de ser ut, går kledd og hvilken stemning de er i. Ellers risikerer du å trå helt feil.

Hos konsulentvirksomheten Ladegaard som hjelper virksomheter med å coache sine selgere, peker partner og sjefsinstruktør Poul-Henrik Bermann på at det å skape et godt førsteinntrykk i stor grad handler om research på mange områder.

«Det er filtre når du møter andre mennesker, inntil samtalen blir varm – og det er nettopp de filtrene som skal brytes ned. Og her handler det om å sette seg i kundens sted. Mange tror at innledende småprat skal handle om alt annet enn kundes forretning, men det er helt feil. Gå aldri til et kundemøte uten å ha lest avisen om morgenen for å sjekke om bedriften er nevnt.» Dette er et råd fra Poul-Henrik Bermann, som føyer til at du kan gjøre research på flere måter. Slik kan du føre en langt mer innholdsrik småprat – og ikke nødvendigvis behøver å ty til været i dag.
«Du kan gjøre research på nettet, virksomhetens hjemmeside, i medier og for eksempel på Facebook for å få noen personlige detaljer med i arbeidet ved å lære kunden bedre å kjenne før det første møtet. Det handler om å vise at man er forberedt – og kan man stille et spørsmål som kunden aldri har fått før om virksomheten, så virker det altså,» forklarer Poul-Henrik Bermann og understreker at det samtidig handler om å være seg selv. Man skal ikke bare kjøre en innstudert tale, som mest av alt gir inntrykk av at man er kommet rett fra et salgskurs, eller at det er de samme ordene som blir brukt overfor alle kunder.

 


Print
Virumvej 64 | DK-2830 Virum | Tlf. 35 38 01 01 | info@ladegaard.as | Vilkår for bruk av detgodesalg.no